Formati za 3D modeliranje su posebna vrsta poligonalnih formata koje koriste 3D grafički softveri u kojima se modeliraju scene i karakteri za filmove, video igrice, 3D animacije za crtane filmove...
Ova vrsta softvera se kao i formati naziva softveri za 3D modeliranje. Formati za 3D modeliranje mogu da prave čoveku čitljive t.j. datoteke u ASCII kodu i binarne datoteke. Tipični predstavnici ovih formata datoteka su OBJ, 3DS, FBX, COLLADA, BLEND,...

Formati datoteka za 3D modeliranje
Grubo rečeno, softveri za 3D modeliranje mogu pohrane sledeće vrste podataka unutar datoteka u ovim formatima:
Podaci koji opisuju oblik oblik 3D modela – Objekti unutar 3D modela u ovim formatima su opisani pomoću poligonalne mreže. Opisivanje poligonalne mreže u datoteci je neuporedivo jednostavnije od opisivanja CAD geometrije i ne zahteva od softvera da ima u sebi ugrađeno CAD jezgro. Ceo opis poligonalne mreže se svodi na koordinate temena i načine kako se od njih prave ivice, stranice (poligoni), normale... Datoteke u ovim formatima sadrže uniformne brojčane podatke koji su zbog toga veoma pogodni za obradu u računarima.
Podaci koji opisuju izgled 3D modela (Teksture i materijali) – Materijali i teksture daju geometriji 3D modela realističnost. Za razliku od mašinskih 3D modela gde su najbitnije osobine oblik i preciznost površine, u softverima za 3D modeliranje je najbitniji izgled površine. Da bi se dobio realistični ili umetnički izgled 3D modela, njegove površine se prekrivaju teksturama, dodaje im se sjaj, boja i razni drugi efekti. Postoji više načina kako se mogu čuvati teksture i materijali: posebno ili u paketima, u vidu bitmap slike ili matematičkih formula, u posebnoj datoteci ili u datoteci 3D formata.... U softverima za 3D modeliranje izgled površine može biti definisan na dva načina: mapiranjem teksture i parametrima.
Podaci koji opisuju scenu – Pod podacima koji opisuju scenu 3D modela smatramo podatke o izvorima svetlosti, kamerama, nivou tla i sl.
Podacikoji opisuju kretanje (Rigovanje, animacija) – Prilikom izrade animacija objektima je potrebno dodati parametre koji definišu kretanje 3D modela. Na primer, da bi se 3D model osobe kretao kao u stvarnosti, animator mora da definiše kako noga treba da se savija, kojom brzinom, kako se glava pomera, kako ova pomeranja utiču jedno na drugo... Proces dodavanje ove vrste podataka 3D modelu se zove rigovanje (Rigging)
Razne vrste dodatnih podataka
Svi formati za 3D modeliranje su sposobni da opišu poligonalne mreže t.j. oblik 3D modela. Ono u čemu se najviše razlikuju je način kako opisuju mrežu i koliko ne-geometrijskih podataka mogu da opišu i pohrane u datoteku 3D modela. Na primer OBJ format može da opiše samo geometriju 3D modela, a u posebnoj MTL datoteci boju i tekturu. Sa druge strane format softvera Blender (.blend) može pored geometrije da opiše veliki broj drugih vrsta podataka (boje, materijale, teksture, rigovanje, svetla, rendering...)
Vodite računa da ovi formati ne podržavaju razmenu velikog broja vrsti podataka koji su specifični samo za taj softver: složeni tipova materija, fizičke simulacije, podaci koje su napravili dodaci (Plug-in)...
Formati za 3D modeliranje se isto kao i CAD formati mogu podeliti na Izvorne formate i neutralne formate, s tim da se neutralni formati u ovoj oblasti često nazivaju formati za razmenu (Exchange formats). Pošto se poligonalne mreže jednostavno opisuju, softveri za 3D modeliranje nemaju u sebi ugrađena B-rep jezgra tako da ne postoje formati jezgara.
U ovu kategoriju neću smeštati proizvodne poligonalne formate i formate za vizuelizaciju već samo formate koje koriste softveri za 3D modeliranje.
U sledećoj listi možete videti koje najznačajnije formate datoteka za 3D modeliranje:
3ds MAX
.3ds
.max
Blender
.blend
.block
Maya
.ma
.mb
ZBrush
.GoZ
.ztl
Wings3D
.wings
Silo
.sia
.sib
Sculptris
.sc1
Realsoft 3D
.r3d
Luxology Modo
.lxo
Cheetah
.jas
Caligari TrueSpace
.cob
Cinema 4D
.c4d
Anim8or
.an8
Art of Illusion Model
.aoi
AC3D
.ac
Autodesk FBX
.fbx
Universal 3D
.u3d
Collada
.dae
Wavefront
.obj
Softimage
.xsi
Universal Scene Description
.usda - Human-readable text format
.usdc - Binary format
.usdz - Zip format
Open Game Engine Exchange (OpenGEX)
.ogex
Object file format
.off
Lightwave
.lwo
.lws